tisdag 18 april 2023

Majblommedags …



Denna soliga men något kylslagna tisdag var tydligen startskottet för försäljning av majblommor. Oj så många kids som var ute på gator och torg med sina försäljarväskor. Kan ana att man också ser speciellt pensionärer som de bästa "kunderna". Tappade räkningen på hur många som erbjöd mig årets blomma vid passagen genom Vänersborgs centrala delar.

Fick ta till den "vita lögnen" har-redan-köpt och då inte bara en gång. Det-säger-alla fick jag som svar! Så är det kanske men jag tror att många väntar med sina inköp tills man fått köperbjudande från barnbarn och grannarnas kids.


Har fått lära mig att blomman har sålts sedan 1907. Beda Hallberg som grundade Majblomman drevs av ett starkt engagemang för barn och unga och ville ge alla möjligheten att bidra till ett bättre och starkare samhälle. Hennes enkla idé var att ge en blomma som kvitto till alla som skänkte pengar. 

Det är verkligen fascinerande att denna tradition fortfarande lever så starkt vid sidan av alla andra insamlingar och upprop för olika behjärtansvärda ändamål. 

Nu återstår bara att se vem jag kommer att köpa en uppsättning majblommor av de närmsta dagarna.