måndag 17 april 2023

Natt-nostalgi …

Vid fredagens natt-DM lyckades jag knipa segern. Det har blivit ytterligare ett antal natt-DM-vinster genom åren. Detta både i Bohuslän-Dals distrikt som i Västergötland. 

Har några vaga minnesbilder om att jag för första gången tog hem ett DM-guld i nattorientering som junior. Kollade igenom kartpärmen från 60-talets andra hälft och ser man på jag hittade en karta från den 31 augusti 1967. Det var ingen påtryckt bana utan när startsignalen ljöd fick man rita in banan från en mallkarta, det gällde att vara noggrann och inte rita fel!




Bohusdistriktets natt-DM arrangerades då en torsdagskväll av I 17 IF. Det var alltså regementet i Uddevalla som fixade till tävlingen och detta i terrängen väster om Trollhättan vid Öresjö. 

Kartan var av det då mycket moderna slaget (kurvbild i skala 1:25 000 med "vit" skog). En kontrast till den "svart-vita" backstreckskartan utgiven av Generalstaben i skala 1:50 000 som gällde när jag började orientera 1963.


Det jag minns var att den batteridrivna pannlampan inte var en höjdare, ljusstyrkan var på 4 watt. Inte mycket att komma med i jämförelse med dagens "flodljus".

En notering visar att jag också vann med halvannan minut tillgodo på klubbkompisen i OK Gipen, Thomas Josefsson.




Rotade också igenom skokartongen med diverse medaljer och plaketter och hittade ett ärgat DM-tecken från 1967. Belöningen blev alltså densamma i fredags som för över 50 år sedan, en plakett med samma utseende ... allt har inte förändrats genom åren!