tisdag 23 januari 2024

25:e galan …

Igår kväll tillbringades ett antal timmar för att kolla av den 25:te upplagan av Idrottsgalan på TV. Så har den tredje måndagen i januari förflutit i många år. När jag yrkesarbetade var jag på plats i Globen vid många tillfällen. Det senaste decenniet har det dock handlat om (pensionärs)soffan.




När kandidaterna nomineras i november brukar jag genast pricka av vilka jag tycker ska bli vinnare i respektive kategori. Nedanstående lista presenterades där jag med kursiv stil markerade mina favoriter för omkring två månader sedan. Duplantis och Ståhl återfinns bägge i två kategorier. Det kan naturligtvis bli det omvända utfallet men knappast troligt att någon av dem tar en dubbel.


Årets kvinnliga idrottare

Sarah Sjöström

Isabelle Haak

Sandra Näslund

Tove Alexandersson


Årets manlige idrottare

Armand Duplantis

Henrik von Eckermann

Sebastian Samuelsson

Daniel Ståhl


Årets prestation

Armand Duplantis

Sarah Sjöström

Daniel Ståhl

Hanna Öberg


Årets nykomling

Emilia Nilsson Garip

Victor Lindgren

Hanna Lundberg

Ludvig Åberg


Årets lag

Vilma Bobeck & Rebecca Netzler

Damlandslaget Fotboll

David Åhman & Jonatan Hellvig

Herrlandslaget Bordtennis


Årets ledare

Henrik Ankarcrona

Peter Gerhardsson & Magnus Wikman

Rasmus Jonsson & Anders Kristiansson

Johannes Lukas


Det blev fyra rätt av sex. Uppenbarligen har fingertoppskänslan inte varit helt träffsäker detta år eller så är det bara att konstatera att juryn och jag tänkt olika.


Årets upplaga av Idrottsgalan var långdragen. Det där lilla extra och energihöjande man väntade på kom inte. Det blev också en något avslagen final då Ebba Andersson av naturliga skäl inte var på plats för att ta emot Jerringpriset. 

Producenterna bör kanske till kommande år förkorta presentationerna och minimera tillbakablickar som inte gäller det gångna året. Men som alltid är det en kul happening … för idrottsnördar och nostalgiker!