fredag 26 januari 2024

Rekordtidigt …

Igår var det årspremiär för veteranorientering i Göteborg. Närmare 100 löpare mötte upp i Delsjöterrängen som var så gott som helt is- och snöfri. Sol, blå himmel och några plusgrader var de yttre förutsättningarna.




Jag satt själv i bilen söderut då Gunilla drabbats av vinterförkylning. Väl på plats mötte jag många välbekanta ansikten. Alla verkade klart sugna och laddade inför dagens utmaningar. Banläggarna var snälla och hade sannolikt lagt banor som framförallt var anpassade för ett väderläge med snö och is. Men ... det var helt OK på barmarken!


Göteborgare har en tendens till att hänga på låset och startplatsen var packad redan en kvart före första start. Själv valde jag att starta sent och därför såg jag inte en enda löpare i skogen.

Skön dusch blev det i IFK Göteborgs anläggning och sedan väntade gött fika och eftersnack utomhus med solen rätt i ansiktet. Känslan av en vårorientering var påtaglig.


Nu dröjer det bara någon dag innan nästa begivenhet. Imorgon blir det rekordtidig tävlingspremiär. Aldrig tidigare har jag sprungit en tävling i Sverige så tidigt på året. GMOK arrangerar JanOari-medeln vid Ruddalens motionscentrum. Närmare 350 löpare i alla åldrar är föranmälda. Vi finns på plats med barn och barnbarn.

Förhoppningsvis håller vädergudarna sig lugna ... stöka nu inte till tillvaron med snö blir uppmaningen till de allsmäktiga!