måndag 15 januari 2024

Etapp #3 …

"Vidrigt" blir det kärnfulla och kategoriska omdömet om terrängen på den avslutande etappen av Madeira Orienteering Festival. Kuperat (det går an) men underlaget bestod av vulkanartade stenar, 3-4 dm mycket slyig undervegetation samt röd klibbig lera. Man hade ingen som helst nytta av metalldubbskorna då ett lager av någon centimeter lera snabbt klibbade sig fast och satt fast!



Om inte minnet sviker mig var denna terräng något av det värsta jag varit med om. Mycket fokus och koncentration fick inriktas på fotnedsättningen. Det straffade sig och jag gjorde ett parallellfall som kostade mycket tid - jag var "lost" och det tog tid att reda upp det hela i den branta sluttningen med djupa fåror, sänkor och raviner. Väl i mål var jag långt efter men tiden räckte till en fjärdeplats ... det var tydligen inte bara jag som hade problem.
Dock var det fina arrangemang, solen sken och värmen var där - det var härligt!



Tävlingen avslutades med högtidlig prisutdelning för det sammanlagda resultatet från de tre etapperna. Både jag och Gunilla fick stå på prispallen med silver- respektive bronsplacering.

Under eftermiddagen blev det skön och välförtjänt vila i solstolarna vid poolen. Vi planerar inte att springa om banorna idag utan det blir en tur till Nunnornas dal.