fredag 21 december 2018

Jultider ...

Rea före jul!?! Tiderna förändras verkligen. Har affärskedjorna sålt för dåligt och fått panik? Vet inte hur man ska förklara denna iver att att nu bli av med sina varor. 
Funderar samtidigt om det någonsin funnits så mycket kläder/saker/prylar att köpa. Överproduktionen måste vara enorm och vart tar allt så småningom vägen?

Naturligtvis är man själv med och deltar i köpfesten. Barnbarn ska ha klappar och inriktningen är glasklar. Det blir helst idrottsrelaterade prylar typ utrustning och kläder. Under uppväxtåren är överlevnadstiden kort för allt kopplat till storlek. Dessutom är det ingen större lycka att ärva eller överta har jag förstått. Så omsättningen är/blir stor då det dessutom inte bara handlar om en idrottsgren utan flera.

I TV- och radiokanaler är rimstugorna många. Kul att höra olika varianter och kreativiteten är stor. Men ... jag undrar hur många som brukar skriva rim på sina klappar. Det var längsen sen jag själv fick ett paket med några kul rader och när jag dristat mig till att rimma på barnbarnens klappar upplevs det enbart som ett tidsdröjande inslag när omslaget ska rivas av. 
Ska du ge bort en kompass eller ett par dubbskor eller ett pannband kanske dessa ramsor kan vara aktuella:

När du ut i skogen drass, 
kan denna komma väl till pass!

Först från start till mål, ge nu motståndarna vad de tål! 
Både snabba och vassa, nu får Tove sig passa!

Svetten rinner, pannan blänker. 
Denna klapp jag dig skänker!