onsdag 20 mars 2019

Som sagt ...

Läser i dagens lokala avisa ett uttalande i spåren efter att stadens stolta bandylag fått det ekonomiskt kärvt: Vänersborgs kommun värderar värdet av varumärket IFK Vänersborg extremt lågt.


Nu är detta inget ovanligt uttalande. Liknande tongångar brukar alltid framföras när en lagidrott trasslar till det med ekonomin. Mellan raderna kan anas att man tycker att kommunen (läs skattebetalarna) borde ställa upp och "rädda" föreningen. Det är en sak men det som jag inte riktigt förstår är argumentet "värdera värdet av varumärket".
Vad menar man? När till och med de som borde vara proffs inom branschen marknadsföring/försäljning/reklam som sponsorer och näringsliv inte är beredda att ösa in ännu mer pengar måste det sannolikt bero på att man inte tycker att det är värt en extra satsning. Alltså, att värdet av det så kallade varumärket inte är så högt.
Förväntar man sig eller inbillar man sig att kommunen då ska göra eller borde göra en annan bedömning?

Tror att man i detta läge inte ska fly ifrån problemet med resonemang och bedömningar om varumärkets värde utan inrikta all kraft och energi på att skapa ordning och reda, minska kostnader, dra ner på spelarlöner och anpassa utgifterna efter intäkterna.  Besk medicin och tråkigt att göra men kanske är det just sådana åtgärder som stärker varumärket!