lördag 19 november 2022

För natträvar …

Igår kväll drog vi till vägs ände i Hjärtumsskogen. Bilen parkerades i närheten av sjön Lille Väktor och då återstod en 500 meter lång vandring in till OK Gipens klubbtorp Delsbo. Gården var upplyst med facklor och inne på logen sprakade vedkaminen. Allt var klappat och klart för Gipens natt-KM med efterföljande fredagsmys.




Bergen runt Väktorsjöarna är både höga och vresiga, ett typiskt vildmarksområde utan åker- eller ängsmark och inte heller några körvägar. Med andra ord riktigt tuff och utmanande! Det var förutsättningarna inför stundande lopp i nattmörkret där kvicksilvret precis låg över nollgränsen. Det kändes något ödsligt när jag som först startande begav mig av österut på den slingrande stigen till startpunkten. På väg dit formades taktiken; stenhård koll på kompassen då terrängen bitvis är detaljfattig och utan tydliga replipunkter.

Det gick bra, bara halvannan minuts misstag men det var tunglöpt i det höga blåbärsriset och de vattensjuka sankmarkerna. Skönt att vid sista kontrollen kunna spana in marschallerna vid målet. 


Snabbt ombyte till torra kläder och sedan var det bara att bänka sig runt kaminen och känna den goa värmen och så började eftersnacket; vägvalsgenomgångar och tidsjämförelser. Fredagsmystillbehören dukades fram, sent startande nådde också målet och vi omkring 30 deltagare trivdes på logen.


Arrangören Urban Larsson förtjänar verkligen ett stort tack för initiativet, alla förberedelser och genomförandet. I ärlighetens namn ska sägas att jag under mitt långa orienterarliv aldrig trodde att jag någonsin skulle springa nattorientering i dessa skogar men nu är det gjort! Belönade mig själv med ett glas gowhisky vid hemkomsten!