måndag 12 juni 2023

Återhämtning …

Denna måndag är återställardag efter innehållsrik helg med mycket "umgåsande", orientering och bilåkande. Nu är också veckan som gräsänkling över. Gunilla har kommit hem efter en vecka på hästryggen i Italien. Måste säga att jag beundrar hennes damgäng som sitter många timmar och långa distanser på hästarna varje dag. Man bor också spartanskt men det tycks inte besvära och uppenbarligen är ridveckan ett årligt måste.




Hushållet utökas idag och resten av sommaren med ytterligare en kvinna. En av svägerskorna, som är sjuksyrra, ska jobba på vårdcentralen i Vänersborg och kommer att bo hos oss. För mig blir det en utmaning att hantera två Österbergsdöttrar!


Idag har också "knådarn" gott loss på min kropp. Det var månatlig massage som gällde och hon konstaterade snabbt att lårmusklerna och då speciellt Sartorius-muskeln var ansträngd. Hon menade att den kan bli dragen eller ansträngd under kraftig belastning som vid sprint, hopp och löpning; aktiviteter som gör att man med kraft använder denna muskel. Hennes analys var förmodligen korrekt och mitt-i-prick. Den gångna helgens tre sprinttävlingar har satt sina spår trots att det är relativt korta löptider som gäller. 

Behandlingen blev extra mycket bearbetning både med större massageapparat och hårda nypor. Förhoppningsvis blir effekten god ... jag tror i allafall att det gör gott!


Tror starkt på tanken eller inbillar mig att massören inte bara ska besökas när smärtan kommit eller skadan inträffat utan också i förebyggande syfte. Därför dessa regelbundna hos Viola.


Så återstår då bara en "återställaråtgärd" denna måndag, ett spinningpass på gymmet!