måndag 25 november 2019

Svart vecka ...

Nu är det "Black week" som når sin kulmen i slutet av veckan med "Black Friday". Denna dag är USA:s största shopping- och readag och företeelsen fick rejält fotfäste i Sverige för fyra-fem år sedan. Många hoppas att de närmaste dagarna kunna göra rejäla fynd till låga kostnader. Men ... så läser man analysen som prisjämförelsesajten Pricerunner gjorde förra året. Då följdes prisutvecklingen på omkring 20 000 populära produkter. Analysen visade att priserna smyghöjdes veckorna innan med 22 procent, och det visade sig att närmare var fjärde reaprodukt var en bluffrea. Ska bli intressant att se vad utfallet blir efter årets svarta vecka.




Tycker det är förvånansvärt att butiker och varuhuskedjor vågar göra på det sättet. Förstår naturligtvis att allt handlar om att tjäna pengar men tänker man emellanåt inte lite väl kortsiktigt. Förr eller senare brukar saker bli uppdagade. Som kund blir man då mer eller mindre förbannad eller lack på butiken ifråga. Man brukar också komma ihåg när man blivit blåst på pengar, det försvinner inte ur minnet bara så där. Tror därför att effekten på längre sikt blir att man avstår att handla där man upplever att man blivit "lurad".

Konsumentvägledare brukar sig att man alltid ska passa sig när man är i köptagen och det goda rådet blir väl att man denna vecka ska vara alldeles särskilt mycket på sin vakt! Men det kanske bästa rådet är att denna vecka inte shoppa loss överhuvudtaget!