lördag 15 februari 2020

Man suckar ...

Under två dagar har jag kollat in skidskytte-VM. Ingen höjdare om man hejar på blågult. Men det är en sak att man inte alltid lyckas. Vad som är värre är statstelevisionens bevakning av det hela. Har tidigare haft synpunkter på Vinterstudion eller rättare sagt på deras programledare och bisittande förstå-sig-påare. Helg efter helg bygger man på floskelberget med både menlösa och meningslösa kommentarer. 


Har naturligtvis gjort lite självreflektion typ jag är kanske för negativ, kritisk och minuspäglad. Men så slår jag upp husorganet Dagens Nyheter och på sidan 14 läser jag Johan Cronemans recension av TV-sporten. Så glad jag blev ... det är inte bara jag som är kritisk ... det är fler som upplever samma sak. Instämmer i alla stavelser av Cronemans synpunkter! 
Hade det varit en kommersiell kanal hade jag inte brytt mig men statstelevisionen existerar tack vare mina och andras skattepengar. Tycker att man då kan kräva en något högre journalistisk nivå med lite djupare analys och kritiskt tänkande. Bisittarna i all ära. Jag har stor respekt för deras idrottsliga prestationer men inspelen är oftast uddlösa och synnerligen beskedliga. Även den annars så frispråkige Björn Ferry har hamnat i ha-överseende-med-allt-träsket. Vet inte om det är någon allmän policy att man ska hålla en god och positiv min eller om man fasar för att få sparken ifall man då och då spelar rollen som "djävulens advokat".
Nåväl ... förhoppningsvis har de som bemannar Vinterstudion någon form av utvärderingsmöte när säongen är över för reflektion och eftertanke. Konceptet är ju så bra och kan med några enkla justeringar och annan attityd bli ännu bättre.