onsdag 5 februari 2020

Tävla mera ...

I blogginslaget från i måndags (3/2) skrev jag om två juniorer som lämnar grannklubben Trollhättans SOK. Har sedan dess haft ett samtal med föräldragenerationen. Detta som ett underlag till ett kommande inslag i lokaltidningen TTELA. 


I efterhand har jag funderat, reflekterat och begrundat kring vad de berättade och med det de utmaningar som finns inom orienteringssporten för att kunna behålla barn och ungdomar i verksamheten. Konstaterar att det är så oerhört avgörande och betydelsefullt att föräldrar delar engagemanget med sina barn. Alltså, att föräldrarna också är/blir tävlingsaktiva. Orienteringssporten är ju också så extremt unik på att kunna erbjuda tävlingsmöjligheter oavsett ambitions- och prestationsnivå!




För att pröva mitt antagande har jag gjort en inventering bland orienterare i närområdet. Genom mitt "radskrivande" för TTELA har jag ganska så god koll på vilka dessa är i spridningsområdet.

Påfallande ofta handlar det om tävlingsaktivitet i två- och/eller tre generationsled. Alltså, de barn och ungdomar som blir kvar och fortsätter med sporten har förälder/föräldrar och/eller morföräldrar/farföräldrar som också är tävlingsaktiva. De äldre generationerna är garanter för och säkerställer att barn/ungdomar kommer till tävlingar samt får stöd och hjälp med allt runtomkring. Nu är detta i och för sig ingen nyhet eller överraskning och jag tror antagandet skulle bekräftas om det gjordes en mera vetenskaplig analys. 


Nåväl, vilka blir slutsatserna och konsekvenserna av detta? Jo, ska orienteringsklubbar överleva och behålla sin vitalitet är en avgörande framgångsfaktor att man underlättar/säkrar/möjliggör/stödjer/främjar tävlingsdeltagande för alla generationer. Man ska inte försvåra eller förhindra med exempelvis krångliga och invecklade regelverk eller höga kostnader. Jag tror att man i så stor utsträckning som möjligt ska prioritera och styra klubbens ekonomiska medel i första hand till tävlingsverksamhet!

Då uppnår man också en annan effekt - vilka är det som tar ansvar, jobbar ideellt och ställer upp för klubben? Ja, min lilla inventering har tydligt visat att det är tävlande föräldrar och tävlande mor- och farföräldrar! 


Alltså, mitt goda råd för få fart på en stagnerande klubb eller få ännu mera fart och spänst i en klubb är att öka tävlingsverksamheten - och detta för alla ålderskategorier!