lördag 29 maj 2021

Tävlingssugna …



Det bara rasslade på ... orienterarna vill komma igång med sitt tävlande. Om allt går vägen görs lättnader i restriktionerna om några dagar. Därför gick det undan när smålandsarrangörerna öppnade anmälan till sin dubbeltävling den 12-13 juni. Deltagarantalet är begränsat till 500 löpare och starttiderna kommer att vara utspridda hela dagarna för att undvika trängsel och närkontakt.


Av en händelse (nåja ... 😉) var jag på alerten och messade äldsta barnbarnen om vad som var på gång. De svarade med studsande sms: vi är på! Det var då bara att anmäla sig och vi hann innan 500-gränsen passerades ... pust. 😅


Pandemin har stökat till mycket av tillvaron men allt har inte varit till fördärv. Restriktioner har utmanat till förändringar och alternativ. Ett helt fantastiskt sådant är möjligheten att själv välja starttid i entimmasintervaller. Har man exempelvis en lång resa till tävlingen kan man välja en sen starttimma och är man "early-bird" kan man starta tidigt. Det är helt enkelt otroligt bra och frågan är om det blir en tillbakagång till gamla rutiner. Jo, jag vet ... det finns tyckare som menar att det kan vara osportsligt och orättvist om man inte har en lottad startlista. Ett argument som jag inte riktigt kan förstå trots att jag verkligen ansträngt mig. Dock kan jag tillstå att det vid mästerskapstävlingar samt vissa flerdagarstävlingar upp till senioråren kan vara klokt att ha lottad starttid men inte annars.


Nu återstår att se om det kommer att rassla på lika snabbt när arrangörer öppnar för tävlingsanmälningar till den 19-20 juni. 🤔