måndag 17 maj 2021

Tre stjärnor ...



- Vilka tre idrottskvinnor/män, nu aktiva eller historiska, skulle du vilja ta en fika med nästa vecka?


Fick denna fråga plus några andra av en redaktör för en tidsskrift som bevakar "gamlingar" inom idrottsvärlden. 

Mitt svar: Det var en svår fråga. Det finns så många som jag beundrat genom åren. Som tonåring slukade jag böcker och reportage om idrott. Minns att jag så fascinerades av etiopiern Abebe Bikila. Han vann OS-guld i maraton 1960 och han sprang barfota! Fyra år senare, i Tokyo, försvarade han sitt guld. En enorm prestation!

Vid fikabordet vill jag också se Wilma Rudolph, som kallades "den svarta gasellen". Hon vann tre guld på OS 1960. Hon hade en tuff uppväxt och led av polio under barnaåren men blev botad och satsade då på en idrottskarriär. Hon var så "great" på många sätt!

Den tredje personen blir orienteringssportens regerande drottning Tove Alexandersson. Hennes suveränitet, otroliga fysiska kapacitet och förmåga att fokusera och prestera kan man inte annat än förtrollas av.