fredag 26 mars 2021

Haksläpp ...

På vägen söderut ljuder bilradion och det blir två haksläpp denna morgon av förvåning och förundran. Rapporter kommer om eskalerande coronasmitta som i denna våg allt mer drabbar skolelever. Detta följs av en presskonferens, live, med skolminister Anna Ekström. Hon berättar att nu ska restriktionerna vad gäller gymnasieelever tas bort. När hakan precis hade släppts kom eftertanken; hörde jag rätt? Jo, så var det faktiskt jag hade hört rätt ... det var tillbakagång till skolan som gällde ... jag fattade ingenting ?!?!?


Så kom nästa uttalande av skolministern. Hon läxade upp kommuner som inte använt extra statliga bidrag avseende skolverksamheten typ att köpa in skyddsutrustning etc till skolpersonal. Vissa kommuner hade tydligen valt att inte bry sig om att vidta olika åtgärder utan stoppade istället pengarna i kommunkassan?!? När hakan tappats en andra gång kom eftertanken; hörde jag rätt? Jo, så var det faktiskt jag hade hört rätt ... man brydde sig inte om att använda de öronmärkta bidragen ... jag fattade ingenting för andra gången denna marstorsdag?!?!?




Som tur var väntade besök och vederkvickelse vid ankomsten till Göteborg. Efter två haksläpp behövs något stärkande som piggar upp och bygger upp typ orientering! Arrangörerna bjöd på starkt kuperade och utmanande banor i Änggårdsbergens detaljrika terräng. Vid start- och målplatsen spontana och oplanerade möten med några välbekanta. Kaffet efter loppet satt bra även denna dag även om det handlade om att sitta i en skogsdunge med nedsågade träd ... och så kom hakan på plats igen!