torsdag 25 mars 2021

Tydlighet citeras ...

Den gångna helgen fullföljdes orienterarnas förbundsmöte som inleddes våren 2020. På bordet låg ett antal förslag och motioner. Mest diskussion blev det kring förbundsstyrelsens förslag om likvärdigt tävlingsupplägg. Det fattades ett beslut där styrelsens förslag klubbades igenom med den knappa marginalen 36 - 31.




Har tagit del av många dokument och åsikter och kan då konstatera och förstå varför oenigheten var så stor. I grunden eftersträvar alla involverade att orienteringssporten ska vara så jämställd som möjligt. Men det som saknas är konkretiseringar och konsekvenser i den vardagliga orienteringsverksamheten.

Styrelsens förslag borde egentligen ha behandlats som en viljeinriktning istället för att fastslå ett regelverk. Utformningen av det nya regelverket är otydligt, tvetydigt och svårtolkat (eller så begriper jag inte). 

Min erfarenhet efter att under många år ha jobbat med liknande frågor i olika organisatoriska sammanhang är att otydliga och tvetydiga dokument och skrivningar bara blir "papperstigrar" eller helt enkelt harmlösa. Risken för olika tolkningar är uppenbar.

Efter beslutet medgav också förbundsordförande detta; när jag lyssnade på diskussionen under mötet blir det ännu tydligare att vi behöver ge fler konkreta exempel och det tar vi som sagt med oss i det fortsatta arbetet.


I bakhuvudet klingar en ordramsa jag tog till mig en gång för längesedan: otydlighet tolkas, tydlighet citeras!