onsdag 2 augusti 2023

Positivt tänkande …

När man letar efter en pryl i källarförrådet är risken stor att man rotar fram något spännande som man egentligen inte var ute efter. I en mindre tygpåse som fanns i en större sådan hittade jag en tischa som förmodligen är 30-talet år gammal.




Designade motivet som fungerade som ett tema vid ett antal föreläsningar under rubriken "positivt tänkande", "gilla läget" och "inte tappa sugen". Drar mig till minnes att jag såg en teckning i en  amerikansk veckotidning med en råtta i en fälla och texten "Don't worry be happy". Snodde idén men ändrade texten 


T-shirten trycktes i några hundra exemplar som dels såldes men också delades ut till "behövande". Tröjorna överlevde några år och merparten har förmodligen sedan lång tid tillbaka förpassats till klädinsamlingar eller till containern märkt "Textilavfall". Sparade i alla fall ett exemplar som alltså idag rotatades fram. Kanske kan den komma till användning vid lämpligt tillfälle. Barnbarn #2 och 3 gillade motivet så jag gissar att när jag någon gång gnäller, surar eller beklagar mig så hör jag ynglingarna säga: tänk på råttan farfar ...